20151111_093755

Posted by & filed under רשמים אישיים, תרבות אכילה בריאה.

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0, זמן לעשות שינוי.

רוצה חיים בריאים?

שאלה שחוזרת על עצמה: “אני רוצה שינוי אבל מאיפה מתחילים? מה צריך לעשות? את מי שואלים שאלות?”

כל התשובות כאן. עשה, אל תעשה ואיך תעשה.

1. אל תלכו יותר לסופר, אין שם שום דבר מעניין עבורכם אבל אם בכל זאת אתם צריכים למלא את אספקת המזון בבית, והסופר קרוב ונוח אז כך תעשו זאת: תבקרו בנעימים באזור הירקות והפירות וכל שאר טוב הארץ ובמעבר של חומרי הגלם הפשוטים: קמח, מלח, דבש, שמן זית, טחינה גולמית, אורז… תעברו בקצרה ליד מעדניית הבשר ותחפשו מבצעים, אם יש תקנו ואם אין גם תקנו אבל פחות. תתרחקו מכל האזורים בהם ינסו לפתות אתכם למוצרים המעובדים שאולי ברגע זה יעשו לכם חיים קלים ואפילו נוחים אך בעתיד הם “יעשו לכם את המוות”, באחריות. מצטער להישמע כל כך קשה ואולי קשוח אבל סיבת התחלואה הגדולה ביותר היום היא מחלות שקשורות לתזונה ואורח חיים לקוי.
2. אל תלכו יותר למסעדות כי גם שם אין שום דבר מעניין עבורכם אבל אם ממש בא לכם להתפנק על ארוחה טובה, תשקיעו במסעדה שמתמחה בהכנת אוכל ברמה הגבוהה ביותר (אפשר לזהות את המסעדות האלו לפי המחיר הגבוהה שהן מבקשות עבור “חווית האכילה” שתעברו). אני ממליץ לכם לחשוב על לבנות בעצמכם מסעדה אשר תספק בהתמדה את התפריט המיוחד שתרצו לאכול בכל יום. אני מבטיח לכם 100% הצלחה עם לקוחות מרוצים. אומנם לא תרוויחו כסף אבל תרוויחו מעריצים.
3. אל תחפשו מתכונים שאומרים על עצמם שהם בריאים, אין דבר כזה. אבל אם בכל זאת בא לכם לגוון מעט בתפריט אני ממליץ לכם להבין איך בונים תפריט, מה הם קבוצות המאכלים שקיימות (תבשילים, פסטה ורטבים, סלטים, מרקים, כריכים, מאפים, חלבונים מהחי… ותוספות שמשתלבות עם כל סוג מאכל) ואיך ניתן ליצור מכל קבוצה עשרות גיוונים ספונטניים?
תבשיל
תבשיל הוא שילוב של כמה חומרי גלם שמתבשלים עם נוזלים לדוגמא: תבשיל קציצות עם ירקות ברוטב עגבניות, תבשיל אורז ירקות ועוף (או בלי עוף), מג’אדרה, תבשיל חלקי עוף עם תפוחי אדמה וירקות (אפשר גם בתנור), תבשיל בשר (גולש, צלי) עם אורז וירקות …
פסטה ורטבים
באומרי פסטה אני מתכוון לפסטה טרייה שמכינים מקמח טרי וביצים טריות, ורטבים על בסיס ירקות טריים ותיבולים שונים. לדוגמא: רוטב עגבניות עם פלפלים וחצילים, רוטב על בסיס שמן זית עם ירקות (גזר, עגבניות, בטטה, קישואים, חצילים, ארטישוק וארטישוק ירושלמי, פלפלים, פטריות, עלי רוקט ועשבי תיבול נוספים, ברוקולי, כרובית, קרישה, שום, סלק, שומר, קולורבי, אפילו אגסים ותפוחים, פרי הדר, מנגולד, תירס, תרד… עם תיבול של מעט נקניק מתובל (חזה אווז מעושן, נקניקיות צוריסוס…), משפחת הכבושים (זיתים, דגים…), גבינות (ריקוטה, קצ’קבל, פרמזן, בולגרית, רוקפור…), אגוזים ואפילו ממבחר הקיטניות שקיימות (שעועית, חומוס, אפונה, מאש, עדשים…). באופן כללי גם הירקות והעוף המוקפצים שאתם מכירים מהמזרח הרחוק שמוגשים עם אטריות נחשבים לפסטה ורטבים.
סלטים
תערובת של ירקות “חסה, כרוב, בצל, עגבנייה, מלפפון, צנון, פלפל, גזר, לימון, כרובית, ברוקולי, תירס, תרד, חלבון (עוף מוקפץ, ביצה קשה…), גבינות בעלות טעם עז, כל סוגי האגוזים, זיתים ודגים כבושים בליווי לחם טוב שהכנתם מראש.
מרק
מרק הוא בעיקר נוזל שלכד בתוכו את טעמי הירקות והעוף (במידה והכנסנו עוף). ישנם אין ספור מתכונים למרקים שונים אך הם מתחלקים רק לשלוש קבוצות עיקריות: מרק עם מרכיב עיקרי (כתום, עדשים, שעועית, ברוקולי, תירס, פלפלים, אפונה…), מרק ירקות (מרק זה מתאפיין במבחר הירקות שיש בעונה שנחתכים לקוביות בגודל 1 ס”מ ומתבשלים בצורה מדויקת עם ציר משובח). ציר הוא נוזל עם טעמים בסיסים, ניטרליים שמעשיר כל תבשיל, מרק או רוטב שאליו הוא נכנס, הוא מזכיר קצת את המרק הצח שכולם מכירים מהחגים רק עם כללים מעט שונים. מרק מיוחד (זוהי קבוצת מרקים שלא דומה לשתי הקבוצות הראשונות ומתאפיינת לרוב בשימוש של מקסימום שלושה מרכיבים עיקריים, תיבול מיוחד וציר משובח כמו לדוגמא: מרק בצל, בויון, קונסומה, תפוח אדמה וקרישה…)
כריך
כריך טוב מתחיל בלחם משובח ועדיף טרי שאתם הכנתם בעצמכם, “ממולא” במרכיב עיקרי, בליווי של ירקות חיים, דוגמא למרכיב עיקרי – סלט ביצים, אבוקדו, טחינה וירקות קלויים, פסטו ונקניקים או גבינות קשות או חצי קשות, חביתה/ חביתת ירק, רוסטביף, חזה עוף צלוי במחבת….
מאפים
שילוב של כמה מרכיבים שמתחברים, ובדרך כלל גם מתייצבים במהלך הריכוך. מתבצע בתנור במצב של אפייה, לדוגמא: לזניה, פסטה עם ירקות אפויים בתנור, ממולאים, דגים עם ירקות, קציצות, אורז ירקות ועוף, עוף שלם או מחולק עם ירקות ותפוחי אדמה, פיצה, קלצונה, פוקאצ’ה, קיש, פשטידה, פאי…
חלבון מהחי שמתלווים אליו תוספות
חלבון מהחי מתייחס אל נתחים של עוף, הודו, בשר בקר, כבש, טלה… שמתלווים אליהם שתיים עד שלוש תוספות ירק (תבשיל ירקות, ירקות אפויים בתנור, ירקות מוקפצים, לקט ירקות חלוטים שעוברים השלמה של טעם) ופחמימה בכמות שלא תעלה על נפח הבשר (פירה, אורז, תפוחי אדמה אפויים בתנור, צ’יפס…).
4 . תבקשו בנחמדות אך באסרטיביות לא להביא אליכם הביתה מתנות לא רצויות מהסוג המעובד חסר הערכים 
אבל אם כבר מביאים לכם מתנות כדאי שהם יהיו מהמשובחות והיקרות ביותר ואם אפשר עם הרבה
שוקולד. 
5. אל תאכלו כאשר אתם לא רעבים אבל אם אתם רעבים תאכלו עם כל הלב. כדי לאכול מתי שבאמת רעבים 
חשוב להגדיר מהו רעב. כדי להרגיש רעב צריך לא לאכול כלום ואני מתכוון לכלום במשך לפחות 6 שעות 
במשך היום. הארוחה הראשונה ביום במידה ואתם קמים בערך בשעה 8:00 צריכה להיות לפחות ב – 
11:00 – 12:00 וארוחה הבאה בשעה 18:00 – 19:00. הארוחות האלו צריכות להיות מלאות ומזינות
ובשעות שבניהם רצוי לשתות המון מים (אפשר להוסיף להם מעט מיץ לימון טרי) ולאכול מקסימום 3 פירות. 
את הפירות מומלץ לאכול בשעות הבוקר, ממש כשאתם קמים. 
החלוקה לשעות האכילה נוצרו כדי שתוכלו להבחין ברעב כשהוא בא ולא לאכול כי יש אוכל ואחרים אוכלים. אני רוצה להתערב אתכם שאתם לא מסוגלים לא לאכול בין הארוחות הגדולות ובמידה וכן תצליחו לעשות זאת במשך שבועיים לפחות רצוף תקבלו ממני שובר מיוחד למימוש בסיור שווקים וארוחת ברנץ”.
6. במידה ואתם מבשלים אוכל סטנדרטי מעובד כמו שאר האנשים שאתם מכירים, תפסיקו מיד! כי לא כל מה שהרוב עושה הוא נכון ואת זה אתם כבר יודעים. תנקטו בשיטת “המדרגות הנעות”, תחליפו כל שבוע אוכל סטנדרטי מהסוג המעובד באוכל סטנדרטי מהסוג המזין, לדוגמא: ניסיתי לתת דוגמאות אך לצערי קשה לי לבטא בכתב וגם בעל פה שמות של תחליפי אוכל מעובדים. ולכן אסכם שכל מה שאתם משתמשים בו והוא כבר מוכן לא נכנס הביתה! ואני תורם את עצמי למשימה ללוות אתכם במה כן לעשות ואיך. היכנסו לדף השאלות ותרשמו לי כל שאלה מבלי להתבייש ואני אחזור אליכם עם תשובה ואפילו בסרטון שימחיש לכם מה בדיוק לעשות וגם תקבלו ספר בישול מיוחד שייתן לכם כלים להבין יותר על האוכל ועל הכנתו.
7. אל תקנו יותר כלי מטבח בלי התייעצות עם איש מקצוע שמתמחה בבישול מקצועי במטבח הביתי, כי לרוב תקנו את מה שישכנעו אתכם לקנות בטענה שזה מתאים לכם. כדי לייעץ לכם על כלים ואני מתכוון לציוד הכבד (מיקסר, סכין, סיר, מחבת, כותש שום ועוד…) ולא קערת סלט צריך כל היום לעסוק בבישול ולהבין למה להשתמש בכלי כזה למאכל מסוים ובכלי אחר בשביל סוג אחר של מאכל. 
8. אל תכינו יותר אוכל אלא אם אתם מתכוונים ליהנות מהתהליך, וכדי ליהנות מהתהליך תצטרכו כלי מטבח איכותיים, חומרי גלם משובחים וידע איך להפוך את חומרי הגלם המשובחים עם הכלים המתאימים לארוחה טעימה ומזינה בזמן קצר וביעילות. חשוב לי לציין שעבודה במטבח היא עבודה מורכבת וכן גם מעייפת, כך שבסוף כל הכנת ארוחה אפשר להיות עייפים אך מרוצים.
9. אל תאכלו פירות , ירקות וכל תבשיל שהחושים הבריאים שלכם יגידו לכם לא לאכול. תקשיבו לגופכם, הוא בחכמתו ינחה אתכם מה לאכול ומה לא לאכול. חשוב קודם לפתח אמון בין הגוף לשכל ולפתח את התקשורת בניהם, כדי לעשות זאת תצטרכו קודם לממש את סעיף מספר חמש. בהצלחה אני אתכם בתהליך ואשמח שוב לענות לכל שאלה שתעלה לכם.
10. זהו הסעיף האחרון בו אציין שכדאי להתחיל מאוחר בתהליך “הבראה של הגוף” מאשר יותר מאוחר או אף פעם לא, כי הזמן קצר וכמו שאני חווה זאת, כל רגע חשוב וצריך לנצל אותו, ליהנות ממנו ולחיות לחיות ולחיות. זה מפחיד אבל תחשבו על הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות בזמן שתחיו עד הסוף, הסוף יכול להיות מהנה או נגרר עם סבל מהגיהינום, תבחרו בבקשה בהנאה, בחיים ובתרומה.

 

שלכם 

אסף לשר