20150811_190817

Posted by & filed under תרבות אכילה בריאה.

עקרון ה 80/20 בחיים האמתיים מתחלק  לשלוש  ארוחות עיקריות

1. ארוחות בוקר, 2.  ארוחות צהריים, 3. ארוחות ערב , לכל אחת מהם יש מאפיינים שונים שמתאימים לזמינות הערכים שהגוף זקוק להם בכל זמן ביום.

אני מזכיר שהתפריט בנוי מלפחות 80% מוצרים טריים

ולא מעובדים ומתועשים. 

 

חפשו רעיונות  בספרים ובגוגל “ארוחת בוקר”,

שימו לב לאלו שמורכבים בעיקר מחומרי גלם טריים.

מה האפשרויות?

סלטים שבבסיסם יש עלי חסה ועלי ביבי, ושאר ירקות. במקרה היה לי מטבח שהכין כל יום עשרות סלטים ולהלן הדוגמאות שאני השתמשתי בהם:

גזר מגורד, זיתים, ביצה קשה, תירס חי חלבי (צעיר)רק הגרעינים, אבוקדו, ירקות אפויים בתנור, קציצות ירק שמורכבות מירקות אפויים בתנור ועשבי תיבול, גבינת רוקפור, גבינת עיזים(מתובלת בזעתר)…

לצד הסלט אפשר להוסיף את הלחם שעשיתם וכאן גם אפשר לגוון, להפוך אותו לצנים ולתבלו בזעתר ושמן זית, פסטו, שום ושמן זית, ממרח עגבניות מיובשות, ממרח זיתים. אפשר להכין לצד הסלט פרוסות לחם או חצאי לחמניות עם ממרח פסטו, טחינה, עגבניות מיובשות, זיתים ועל להוסיף ממבחר הירקות האפויים שלמדנו ואם רוצים אפשר לתבל גם בגבינה חצי קשה מסוג איכותי ממעדנייה.

 

ניתן להכין כריכים מגוונים שמתבססים על ממרחים כמו פסטו, טחינה, עגבניות מיובשות, זיתים ולהם להוסיף ממבחר הירקות האפויים והאהובים ולהוסיף להם ירקות חיים( עגבנייה, מלפפון, גמבה, בצל, בצל ירוק, חסה, זיתים, מלפפון או לימון כבושים, גבינה חצי קשה בעלת טעם ומרקם דומיננטי(שאלו במעדנייה) סלט מטבוחה שהוא בסיס גם לשקשוקה שלה אפשר להוסיף ממבחר הירקות האפויים שלמדנו להכין.

ניתן ומומלץ להכין דייסת קוואקר עם תוספות אהובות כמו למשל, סוגי אגוזים, זרעים, גרעינים פריכים וטעימים, תמרים חתוכים אפילו קרועים בידיים או כל פרי מיובש, קינמון ומעט דבש.

 

להלן קצת מהחלק השני שמוקדש לארוחת הצהריים:

 

לארוחת הצהריים ישנם אין סוף אפשרויות ואתן כמה ששוב אזכיר מבוססות על שימוש כמה שאפשר מחומרי גלם טריים.

 

המנה של ארוחת הצהרים מחולקת לרוב לשלוש.

פחמימה, חלבון וירקות.

אם נדמיין צלחת ולא משנה גודלה הסדר הנכון ביחס המרכיבים בצלחת צריך להיות כך:

חצי משטח הצלחת – ירקות

רבע משטח הצלחת – פחמימה

הרבע הנותר על הצלחת – חלבון

(לא חייבת להיות פחמימה וחלבון בצלחת)

 

כדי לפשט את תהליך הבחירה של מה לאכול אציין את כל המאכלים שעולים בראשי כרגע  והם יהיו רעיונות בסיסיים ליום יום.

תבשילי אורז עם ירקות וקייטניות  ובמקום האורז אפשר להשתמש בדגנים למיניהם כמו חיטה לצורותיה ומיניה…

בקרוב אמשיך ואתן עוד דוגמאות לעוד מנות שמתאימות לארוחות הצהריים.

 

בינתיים אשמח אם תשלחו לי שאלות על כל דבר שלא ברור לכם, מה מזין ומה מזיק, מה מומלץ ומה פחות מומלץ.

 

תודה ואשמח לשמוע ממכם בקרוב

 

בהצלחה